Dax för nya pjäxor...tips mottages tacksamt

Kilen

Ny medlem
Mina gamla Lange har nu gjort sitt...har nu börjat lura på nya ersättare. Jag har de senaste 10-15 åren i stort sett bara åkt offpist och sett pisten som "transport". Säsongen som gick så blev jag dock övertalad att köpa ett par Hendryx Purple Haze och därmed återupptäcktes pisten igen "till viss del". Pjäxorna som jag sneglat lite på är Salomon Ghost eller Gun...finns det nånn som testat dessa eller har några andra att rekommendera?

Visste inte riktigt hur mycket jag skulle skriva...här kommer lite mer info:
Normal fot bredd, 70kg, 172cm. När det gäller åkstil så skulle jag nog säga teknik går före kraft för min del i de flesta fall nu för tiden, utom när jag får en hel bergsida för mig själv...då är det stora svängar i full fart som gäller. I och med inköpet av PH förra året så har det väl även blivit lite carving svängar mellan offpiståken... Som du ser på mina siffror så är jag ingen basketspelare direkt...men styrka och skidrutin finns det gott om.

Senast ändrad:
Smal fot? Bred fot? Tung kille? Åkstil, kraftfull eller mer teknisk? Finns ju tusen följdfrågor när det gäller pjäxor.

Visste inte riktigt hur mycket jag skulle skriva...här kommer lite mer info:
Normal fot bredd, 70kg, 172cm. När det gäller åkstil så skulle jag nog säga teknik går före kraft för min del i de flesta fall nu för tiden, utom när jag får en hel bergsida för mig själv...då är det stora svängar i full fart som gäller. I och med inköpet av PH förra året så har det väl även blivit lite carving svängar mellan offpiståken... Som du ser på mina siffror så är jag ingen basketspelare direkt...men styrka och skidrutin finns det gott om.

Okej. Jag antar att du har haft salomon pjäxor innan eftersom du funderar på ett par ghost?
Kika även på www.fulltiltboots.com som är enligt mig de bästa pjucken som finns.
Och om du inte litar på mig så kanske Seth M kan understryka hur bra dom är :P

Senast ändrad:
Har haft lite allt möjligt genom åren (är 37) även salmon.Var inne hos killarna på Skistore i Gbg i dag och även de pratade om Fulltilt...skulle få in dem i månadsskiftet. Vilken av modellerna är det som du åker på?

Senast ändrad:
Kilen sa:
Har haft lite allt möjligt genom åren (är 37) även salmonVar inne hos killarna på Skistore i Gbg i dag och de pratade även om Fulltilt...skulle få in dem i månadsskiftet. Vilken av modellerna är det som du åker på?
Jag åker på BumbleBee Pro. Är ruskigt nöjd med dom. Hade Salomon 1080Gun pro model innan och det var en jäkla skillnad! Mkt lättare än många andra pjäxor och riktigt fint progressivt flex.

De på Skistore snackade om att det var utbytbara "plösar" med olika hårdheter, har du det och i så fall funkar det bra?

Skistore ligger på Kastellgatan 12, det är bara cirka 300m från Udens sport.

PNyberg sa:
Okej. Jag antar att du har haft salomon pjäxor innan eftersom du funderar på ett par ghost?
Kika även på www.fulltiltboots.com som är enligt mig de bästa pjucken som finns.
Med tanke pà att de tidigare Seth-skidorna varit som ett par dàliga snowblades sà stàr fràgan verkligen kvar......är de verkligen nàt att ha? Kan man köra stenhàrt utan att spännena flyger, de skulle väl vara rätt plastiga?

Blackriverpaint sa:
PNyberg sa:
Med tanke pà att de tidigare Seth-skidorna varit som ett par dàliga snowblades sà stàr fràgan verkligen kvar......är de verkligen nàt att ha? Kan man köra stenhàrt utan att spännena flyger, de skulle väl vara rätt plastiga?
Undrar jag med. Ska äta frukost nu sen ska jag iväg till götet och prova humlorna och Konflicten, koncflict verkar ha bättre spännen när man läser iaf.

Måste nog prova ett par Fulltilt pjuckor jag oxå. Har ett helvete med mina Technica pjäxor. De trycker på på en nerv på ovansidan så fötterna domnar efter ett tag.

Jarle: De håller för din körning på de små bergen du kör på så det är ingen fara....

//H

Dessutom finns de väl ingenstans i Götet än. De kommer in om två veckor ungefär..

//H

Hasse sa:
Dessutom finns de väl ingenstans i Götet än. De kommer in om två veckor ungefär..

//H
Hehe, ska ju inte bara vara i pulkabackar (Dukesen höll ju uppenbarligen inte för dem ;)) i vinter hasse och Udéns har ett par humlor från förra året om jag inte har blivit senil

Senast ändrad:
Håller med om att Fulltilt är bra pjuck och skulle kunna passa din åkning. Fast nu gillar jag ju iofs Dalbello Krypton bättre (ingen hemlighet kanske...). Grundkonstruktionen med ett tredelat skal är densamma, den stora skillnaden är väl att spännena är lite modernare och mer hållbara. Jag kör med både Krypton Pro och Il Moro, skulle väl säga att Pro är lite bättre för piståkning.

är öilsom göisseur sjukt nöjd med mina dalbelo krypton, har bara åkt på pro men tycker att den är helt underbar, häl grepp och fit är underbart. har dock sett att "snowboard"-spännet på il moro slits ut ganska lätt antar att man kan byta, men ändå drygt..

Ni som tänker köpa Fulltilt kan lägga ett bud på mina gamla gul-svarta Raichle, jag kan nog hitta dom på vinden nånstans...

Hahaha. Har faktiskt oxå ett par sådana liggandes i förrådet. De är ganska lika, på utsidan iaf.

Det enda vettiga svaret på din fråga är lika självklart som tråkigt. Vänta tills skidbutikerna har fyllt på hyllorna inför säsongen och avsätt sedan rejält med tid för att gå runt till olika butiker och testa så mycket du kan. Håll dig till det övre segmentet och försök hitta så många alternativ som möjligt. Det enda sättet att bilda sig en uppfattning av vad som passar är att göra en rejäl undersökning av marknaden.

För att slippa besväret som MnOs alternativ medför brukar en välrenommerad bootfitter kunna komprimera urvalsprocressen till halvannan timme sisådär...

Obs, med välrenomerad bootfitter menas inte alltiallo-försäljaren på inter sport.

Senast ändrad:
FF sa:
För att slippa besväret som MnOs alternativ medför brukar en välrenommerad bootfitter kunna komprimera urvalsprocressen till halvannan timme sisådär...

Obs, med välrenomerad bootfitter menas inte alltiallo-försäljaren på inter sport.
Eller sà funkar det klockrena jibbertipset.......Salomon SPK till allt och alla. Det är snabbast. Helst beställt fràn internet. Skämt o sido.

Kombinationen av MnO och FF är nog den allra bästa faktiskt. Alternativt en ruskigt bra bootfitter sà man slipper byta skal efter första provturen. Att ha lite koll pà vilka vinklar som skiljer diverse olika pjäxor kan underlätta även om man gàr till en bootfitter.

Tackar för alla svar och kloka råd...fick ett inspel från sidan...Garmont Shaman...nånn som hört talas om dem?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp