Bästa skogsåkningen i Alperna?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Var hittar vi alpernas bästa skogsåkning?
Här kommer några kända och mindre kända:
🌲Bruson i Verbier: snösäkert, brant, 500m fallhöjd och hyfsat gles granskog (om jag minns rätt)?
🌲Fornet i Val´d Isere, 400m fallhöjd, gles lärkskog. Blir dock uppkörd direkt efter snöfall
🌲Crevacol, baksidan. Brant gles skog med blandning av stora lärkträd- och granar, 4-500m fallhöjd i skogen. Nordsida och snösäkert.
🌲Prali, brant fin skog med enorma lärkträd. 7-800m fallhöjd i skogen. Vid Retour ´d Est är det paradiset (när snön kommer från öst)

fyll på med fler!

Senast ändrad:
Finns någon legendarisk skog i Cham också? Nedanför Grands Montets?

Annars är det väl på utdöende, för lite snö så långt ner. Så måste vara rejält öppet och mest gräs så det räcker med några dm just när det dumpar?
De flesta ställen jag varit på i Schweiz är skogen för tät och/eller djurskyddsområde och tillträde förbjudet. Såg ut att finnas lite möjligheter i Lenzerheide West.

Ja, Schweiz är ju ett sorgebarn när det gäller skogsåkning. Främst med naturskyddsområden i åtanke. Och inte bara skyddsområden, man straffar felåkande skidåkare därefter.

Kul tråd!
Bästa skogsåkningen jag upplevt i Alperna är i Stuben (Arlberg) med både laps under liftarna ner till byn och Langenskogen där man får gå lite uppför och buss tillbaka.
Jag tycker Le Monêtier-les-Bains i Serre ligger högt upp på listan.
Håller med Ivo om Bruson, men början högst upp är så pass utsatt för laviner (men kan se beskedligt ut) att jag knappt vill rekommendera.
För övrigt är det i januari jag har haft bra skogsåkning i Alperna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp